Dobrodošli v novem domu Gartlc foruma. Stari gartlc.forum.si ni več vzdrževan, zato smo prenesli vsebino in omogočili nadaljevanje na novem naslovu novi.gartlc.si.

Stari uporabniki pri prvem obisku uporabite možnost Pozabljeno geslo. Na email naslov, ki je bil povezan z vašim imenom v starem forumu, boste prejeli povezavo za uspešen vstop v novo okolje. Pošiljatelj bo gartlc@dergan.net. Na ta naslov se lahko tudi obrnete za prijavo težav. Po potrebi preverite svoj nabiralnik za smeti - vsiljeno pošto. (Gmail včasih prejeto pokaže z zamikom, dajte mu malo časa.)

Jablana - Malus domestica

Odgovori
Andrej Banko
Prispevkov: 5230
Pridružen: Ne Maj 31, 2015 2:00 am
Kraj: Domžale

Odgovor Napisal/-a Andrej Banko »

Res super sorta, tale ananasova reneta. Sem prav vesel, da sem jo posadil.
Ko sem nakaj jabolk pred časem nesel v službo, so bili večini najbolj všeč ravno ti - mali, rumeni.

Škoda le, da je nisem raje vzel na podlagi MM-111, ker ima res šibko rast.
V petih letih na MM-106 na vem, če je že dosegla 2,5 metra, pa je posajena na kvalitetni in poleg tega še dobro pognojeni zemlji.
mravlja
Prispevkov: 4236
Pridružen: So Maj 21, 2016 2:00 am

Odgovor Napisal/-a mravlja »

ck je napisal/a:
...
Moja je cepljena na MM106 in če bo šibka bo kar Ok, ker ne želim višjega drevesa kot cca 2,5 m in temu primerno izvajam rez , gostota saditve pa je na cca 1,5m.
...

ck, na kakšen način režeš svoje jablane,... hruške... ? Oboje, višina in razmak posaditve, se mi zdita za MM106 dokaj mali.
krnekdo
Prispevkov: 424
Pridružen: Ne Feb 21, 2016 1:00 am

Odgovor Napisal/-a krnekdo »

ck je napisal/a:
krnekdo je napisal/a:


Btw na Bledu sem zrelo pinovo obral 14.9.


Moja je cepljena na MM106 in če bo šibka bo kar Ok, ker ne želim višjega drevesa kot cca 2,5 m in temu primerno izvajam rez , gostota saditve pa je na cca 1,5m.

Napiši kaj o trpežnosti plodov, obarvanosti, okusu in občutljivosti drevesa na bolezni.

Jaz sem ga že jedel in mi je bil zelo dober, ostalo pa vem samo iz literature.


Tko bom rekel. Plod je dober, dokler ga vzporedno ne ješ s kakšno drugo sorto(Pilot, Relinda, Carjevič, Ecolette). Takrat se ti zdi, da nekaj manjka, malo preblag okus.
Drugače drevo ni kaj občutljivo, le občasno kakšen poganjek prizadene pepelasta plesen. 5 let stari drevesi na mm106 imata nekako 2,2m višine, samo jima nič ne omejujem rasti. Za primerjavo, enako stari Ecolette na isti podlagi se bližata 4 metrom.

Slikca je 10 dni pred obiranjem, je pa to veja nacepljena na sejanca.
ck
Prispevkov: 427
Pridružen: Po Jul 01, 2013 2:00 am

Odgovor Napisal/-a ck »

mravlja je napisal/a:

ck, na kakšen način režeš svoje jablane,... hruške... ? Oboje, višina in razmak posaditve, se mi zdita za MM106 dokaj mali.


Na MM106 imam "normalne" sorte. Bolj bujne - Mutsu, Jonagold, Merlose in še nekatere bujne imam na M9. Na M9 imam tudi nekatere, ki jih nisem dobil na na višji podlagi.
Nekatere imam tudi na M7, ki je po rasti podobna MM106, le da je iz dugega "gnezda" - drugje so jo vzgojili.

Vzgoja zahteva striktno rez enoletne sadike na predvideno višino debla - pri meni cca 90 - 100 cm + nekih 25 - 30 cm (vsaj 8 brstov) - gledam tudi na to, kam je obrnjen vrhnji brst ker s tem malo "poravnam" drevo.
Vrhnji brst ali dva pustim, potem dva do tri oslepim, spodnje 4-5 pa pustim.
Ti spodnji zato rastejo bolj poševno ali celo vodoravno.

Ko sta zgornja poganjka velika cca 25- 30 cm, izberem lepšega, drugega pa odstranim.
Ko so spodnje vejice dolge nekih 40 cm jih po potrebi začnem privezovati - najprej malo, da se začnejo ravnati, potem pa po potrebi še bolj v vodoravni položaj. Pri nekaterih drevesih, ki vseeno delajo zelo pokončne veje pa že prej poskušam dobiti bolj položno vejo z raznimi prijemi - npr. z leseno ščipalko ali krivljenjem s pomočjo vstaljanja izrezane veje med steblo in vejo - tu zna biti kar nekaj dela in redne - tedenske kontrole.
Včasih imamo kakšno zelo pokončno vejo na mestu kjer rabimo bolj položno, pa to rešujem drugo leto zgodaj spomladi z rezjo na čep in upam, da bo pognal kakšen vodoraven poganje (malo k odganjanju novega poganjka pomaga tudi če previdno zažagamo nad tem mestom).

Potem pa gre naprej podobno - tu mislim na naslednje etaže (drugo, tretje in morda četrto leto), s tem da naslednje leto odrežem cca 40 - 50 cm nad zadnjo vejo od prejšnega leta, ki jo želim obdržati (v etaži imam 3- 5 vej - največkrat pa 4) Tu ravnam potem z brsti enako kot prvo leto.

Če odženejo na etažo več kot 4 vejice potem viške odrežem poleti, pri tem pazim, da so ostale veje kar najlepše in čim bolj pravilno razporejene okoli debla.

Problemi se kažejo pri zelo rodnih drevesih, kjer je včasih v naslednjih letih (včasih pa že prvo leto na M9) večina brstov na deblu rodnih in je treba cvetove pazljivo potrgati in pustiti listni poganjek ki je v brstu, da zraste v vejo.

Ko drevo doseže željen volumne in višino, pa režem čim manj in po potrebi večkrat.
Npr. spodnje veje tik pred cvetenjem, v sredini 14 dni po cvetenju, vrhnje veje pa junija
S tem zaviramo rast v zgornjem delu in pospešujemo v spodnjem. Seveda če je potrebno kakšno vejo ki raste moteče (premočna, preveč pokončna,...) jo odrežemo takoj spomladi ali ko začne poganjati listje.
Če želim (ali moram) iz kakšne razloga pospešiti rast, pa režem najkasneje v začetku marca.

To je v osnovi to.

Ko drevo prvič zraste preko predvidene višine, vrh nato odstranim - to ali naslednje, obvezno pa to storim v začetku poletja, ker s tem zaviram rast. Vrh odrežem tik nad vejo, ki je na dokončni višini.
Veje v sredini in na vrhu drevesa naj bodo obvzeno vodoravne ali celo rahlo navzdol, spodnje pa so lahko obrnjene tudi malo navzgor.
To počenjam tudi naslednja leta.

Če so z leti veje premočne in ponavadi so po 8 -10 letu, jih pomladim - odrežem na čep ali prstan ali na neko mlado vejo, ki je blizu debla. Na ta način dobim mlad rodni les ter bolj zračno in osvetljeno krošnjo.
Veje krajšam na neke stranske že prej - po potrebi, tako da je krošnja dovolj zračna in osončena, veje pa tako niso predolge. Tu velja tudi neko praktično vodilo, da stranska veja ne sme biti debelejša kot cca 1/3 debla. Tako vejo odrežem na čep ko je to potrebno (včasih že 4 -5 leto).

Nekako takole gre. Poglejte is na You tube posnetke rezi (tudi Srbske in Hrvaške), so nekateri kar Ok._________________lp
aladin
Prispevkov: 950
Pridružen: Po Jun 17, 2013 2:00 am

Odgovor Napisal/-a aladin »

Tole so pa navodila za v učbenike. Hvala!
Andrej Banko
Prispevkov: 5230
Pridružen: Ne Maj 31, 2015 2:00 am
Kraj: Domžale

Odgovor Napisal/-a Andrej Banko »

Mojster je mojster !
ck
Prispevkov: 427
Pridružen: Po Jul 01, 2013 2:00 am

Odgovor Napisal/-a ck »

Danes sem bil v Mercator centru na Šmartinski cesti v Ljubljani. Prodajali so jabolka Evelina torej različek Pinove, če koga zanima okus, da si lahko kupi in proba._________________lp
mravlja
Prispevkov: 4236
Pridružen: So Maj 21, 2016 2:00 am

Odgovor Napisal/-a mravlja »

ck, hvala ti za gornji zapis, super.
Uporabniški avatar
muha
Site Admin
Prispevkov: 17324
Pridružen: Ne Okt 27, 2024 7:08 pm
Kraj: Medvode okolica

Odgovor Napisal/-a muha »

ck: škoda bi bilo, da bi se tvoj izčrpni prispevek izgubil v poplavi drugih, zato sem ga kopirala še v uvod na prvi strani. Preveri, če sem ga pravilno naslovila. Če ne, javi, bom popravila.
ck
Prispevkov: 427
Pridružen: Po Jul 01, 2013 2:00 am

Odgovor Napisal/-a ck »

muha je napisal/a:
ck: škoda bi bilo, da bi se tvoj izčrpni prispevek izgubil v poplavi drugih, zato sem ga kopirala še v uvod na prvi strani. Preveri, če sem ga pravilno naslovila. Če ne, javi, bom popravila.


Tako se lahko obrezuje in vzgaja jablane na podlagah od M 9 do MM 111, s tem da bo jablane na MM 111 težko kontrolirati glede bujnosti, razen pri šibko rastočih sortah, M9 pa ne bo potrebovala toliko poletne rezi, ob dobri rodnosti pa skoraj nič.

Dobra rodnost je eden najpomembnejših dejavnikov za zmanjšanje bujnosti, zato ob pozebah drevesa "zdivjajo" in lahko traja tudi dve leti ali več, da jih uspemo ukrotiti.

Namen take rezi in vzgoje je pri meni predvsem kontrola bujnosti rasti ob primerni rodnosti dreves ter zagotavljanje dobre zračnosti in osvetlitve (manj bolezni,..). Na ta način imam lahko na vrtu več sort, kot bi jih brez take rasti. Pa tudi zaščita in obiranje takih dreves je lažje.

V novejših sadjarskih knjigah se najdejo vsi ti nasveti okoli formiranja krošnje, zagotavljanja osončenja notranjosti, povečevanja zračnosti, zagotavljanje rodnosti, pomlajevanja rodnega lesa, zmanjševanja bujnosti,... Jaz sem vse skupaj samo spravil v neko smiselno celoto za obliko vzgoje za moje potrebe in za te podlage. Na ta način obrezujem in vzgajam zadnjih 20 let in zadeva dobro funkcionira.

Zato predlagam naslov REZ IN VZGOJA JABLAN NA SREDNJIH PODLAGAH - M7 IN MM106, S CILJEM KONTROLE BUJNOSTI DREVES_________________lp
Nazadnje urejal/a ck 10 Okt 2020 15:16; skupaj popravljeno 1 krat
Odgovori